פעמים רבות אני פוגשת לקוחות שרוצים להפוך את העסק שלהם למותג, מותג ידוע ומוכר, כזה שהקהל רואה ומזהה עוד בשלב הראשוני. מיתוג זוהי השפה השיווקית סביב המותג, מערך הערכים שנוצר סביבו וכך ישנו Look & Feel ברור ומזוהה עם המותג שלכם. עם זאת אני מוצאת עסקים רבים שרוצים להפוך למותג, אך לא יודעים מאיפה להתחיל.
הפיכה למותג היא הרבה יותר מאשר "לשים את הלוגו" שלכם בכל מקום. זוהי שפה, תרבות, ערכים, והיא עומדת בפני עצמה ומתורגמת לנראות ברורה. אז אם אתם רוצים להתחיל להפוך למותג, ולא יודעים כיצד לעשות זאת, בדיוק לשם כך כתבתי את המאמר הזה. מוזמנים לעקוב אחרי השלבים:
- ערכים – הבסיס ליצירת שפה שיווקית שתזוהה עמכם היא הגדרת סט הערכים המשמעותיים שלכם. סט הערכים שלכם הוא הבסיס לכל העסק שלכם. הוא זה שיכול (ויוצר) את השינוי בתפיסה העסקית של כל עסק ועסק, גם אם הוא באותו התחום. מתוך סט הערכים הללו צומח כל העסק בכללותו.
הגדירו כחמישה ערכים משמעותיים עבורכם ודרגו אותם, מהחשוב ביותר ומטה. הגדירו מהי המשמעות של כל ערך מבחינתכם. למשל, אחד הערכים המשמעותיים שלי הוא פשטות. המשמעות מבחינתי היא מתודולוגיות פשוטות, מסרים פשוטים, הסברים פשוטים, דיאלוג בגובה העיניים. אין לי ספק שייתכן שישנם אנשים שכלל לא היו רואים זאת כערך, או לחילופין היו מפרשים זאת אחרת. ככל שתדייקו לכם את הערכים שלכם, כך תדעו לתרגם אותם לכדי העשייה שלכם. - צבעוניות – לאחר שסט הערכים שלכם ברור לכם ובהנחה שיש לכם לוגו (והיה ולא זה הזמן לפנות למעצב גרפי עם רשימת הערכים שלכם ולבנות אחד כזה), הגדירו את הצבעוניות הנגזרת מתוך הלוגו שלכם (ניתן ומומלץ להיעזר במעצב גרפי לכך) . בחרו את הצבעים שיכולים להביא לזיהוי שלכם ע"י הלקוח. בחנו האם אתם בולטים עם הצבעוניות הזו בשוק שלכם, האם קהל היעד (פחות החברים והמשפחה) שלכם מתחבר לכך ומתקבל הרושם שביקשתם לייצר.
- פונטים – בהמשך לסעיף קודם, בדקו מהו הפונט (גופן) שעמו בנו לכם את הלוגו. אני ממליצה אפילו לרכוש אותו ולהשתמש בו באופן שוטף. השימוש בפונט בשילוב הצבעוניות שמאפיינת אתכם, תתרום לזכירות גבוהה עוד יותר ע"י קהל היעד שלכם.
יש לזכור הקהל של היום נחשף לאלפי מסרים מידי יום. הוא מסנן ללא הפסקה, בכדי שלא להיות מוצף. ככל שתצרו זכירות גבוהה יותר בצבעוניות והפונט, כך יהיה לו קל יותר לזהות אתכם מתוך שלל המסרים. - אחידות ועקביות– זהו סוד הקסם. כאשר אתם לא מרפים, נשארים כל הזמן בתמונה, אחידים במסרים שלכם ומופיעים באופן עקבי, הלקוח מתחיל לזכור אתכם. מחקרים מעידים כי הלקוח צריך לראות את אותו המסר בממוצע שבע פעמים בכדי שזה ייחרט בזכרונו. אז גם אם נראה לכם שאתם מציפים, תבינו שהקהל שלכם מוצף, בכל כך הרבה מסרים והוא ממש לא זוכר שפרסמתם אתמול או שלשום. הוא למזלכם יכול אולי לזכור שפרסמתם.
אל תשכחו כי כל ערוצי השיווק משיקים זה לזה, ולכן צרו אחידות בתוך ערוצי השיווק עצמם, אך גם בתוך כל ערוץ שיווק בפני עצמו.
שפה ויזואלית והמיתוג בראשה אינה טמונה בלוגו. הלוגו הינו רק אחד מהביטויים של השפה הויזואלית שלכם. בנו את השפה הויזואלית שלכם, דייקו אותה לאורך הדרך מול עצמכם ומול קהל היעד שלכם וצרו שפה אחת לאורך כל ערוצי השיווק שלכם. שיהיה בהצלחה!