בנו את התוכנית העסקית של העסק שלכם, בין אם הוא עסק עובד ופעיל ובין אם הוא בשלב זה בגדר רעיון בכדי שהעסק שלכם יתנהל נכון אסטרטגית, יתנהל לטווח הארוך ולא בניהול של "כיבוי שריפות".

בניית תוכנית עסקית ב-8 צעדים

כמה דובר על תוכנית עסקית. הדעות חלוקות כשנוגעים במהות של מה זה פיתוח עסקי. אני יכולה לומר שכששואלים אותי מה זה פיתוח עסקי אני לרוב עונה שמדובר בתכנון מוקדם של הדברים. כמו שיש לנו אירוע ואנחנו מתכננים את הדברים מראש, נערכים ויודעים ביום האירוע פחות או יותר כיצד ייראו הדברים, כך אני רואה את התוכנית העסקית, היערכות מוקדמת.

עם זאת, בזמן האירוע ישנם פערים, ישנם דברים שונים מהתכנון שלנו, דברים שחשבנו שיהיו בצורה אחת ואנחנו מגלים שהם בצורה אחרת. העניין הוא שברגע שיש לנו תוכנית, הדרך להתמודדות עם סטיות ממנה קלה יותר מאשר התמודדות עם מציאות שלמה שאינה מתוכננת, מה גם שיש משקל מאוד גדול לניסיון שלנו וללמידה שלנו לכל אורך הדרך, וכך ההתמודדות שלנו הופכת להיות יעילה ואפקטיבית יותר. תוכנית עסקית נכונה לעסק פעיל או לחילופין לעסק רעיוני, כך או כך התכנון הוא מהותי להצלחת העסק.

פיתוח עסקי הגדרה:

  1. חזון העסק – רשמו את חזון העסק שלכם, הגדירו כיצד ייראה העסק שלכם בעוד חמש שנים מהיום, כיצד העסק שלכם נראה כשהוא במיטבו. החזון הינו תמונת העתיד שלכם. כתבו אותו בזמן הווה באופן מוחשי וברור. רשמו את כל ההיבטים של העסק ותארו אותם באופן מפורט מה מתרחש, מה קורה בהם, כיצד אתם חשים ומה מתקיים.

  2. ייעוד העסק – הגדירו למה נועד העסק, מהי למעשה המטרה הגדולה ביותר של העסק, לשמה הוא הוקם. הייעוד נשמע בתחילה משהו מאוד אמורפי, אך למעשה הוא נותן ביטוי כוללני לעסק ומכיל בתוכו את כל מהות העסק כולו. למשל, הייעוד של העסק שלי הוא: הגשמת חלומות לאנשים ועסקים.

  3. מטרות ויעדים – מתוך החזון שלכם, הגדירו לפחות 2-3 יעדים גדולים ומשמעותיים שלכם שברצונכם להגשים במהלך חמשת השנים הקרובות. בנו עבורם מטרות הביניים בדרך להגשמת היעד, כלומר את המטרות הקטנות, אבני הדרך, שיש להשיג בדרך להשגת היעדים הללו. למשל: אם היעד שלי הוא הוצאת ספר בסופן של חמשת השנים, עליי לתכנן את תהליך הכתיבה שלו, עליי לתכנן את ההוצאה, עריכה לשונית, עיצוב וכו', ולכן אלו יהיו מטרות הביניים.

  4. אסטרטגיה שיווקית – האסטרטגיה השיווקית כוללת בתוכה היבטים רבים שחשוב להתייחס לכולם:
    • הגדרת קהל היעד – בראש ובראשונה הגדירו את קהל היעד. הגדירו את קהל היעד שלכם באופן מפורט ככל האפשר, הגדירו מה הוא צורך, איפה הוא נמצא, מה הוא אוהב לעשות, מהם ההרגלים שלו, מצבו המשפחתי….סוד ההצלחה הוא בפרטים, כמה שיותר פרטים.
    • סל השירותים – רשמו לפניכם מהו סל השירותים שאתם מציעים לקהל היעד שלכם ובדקו האם הסל שאתם מציעים הוא מתאים? האם הוא עונה על הצרכים של קהל היעד שהגדרתם?
    • בידול ויתרון תחרותי –הגדירו את הבידול והיתרון התחרותי שלכם. מהי הייחודיות שלכם בשוק, במה אתם שונים מהמתחרים שלכם? מה אתם עושים אחרת? במה אתם מתעלים עליהם?
    • ערוצי שיווק – בהתאם להרגלי צריכת המדיה של קהל היעד שלכם, הגדירו את ערוצי השיווק שלכם. אל תפעלו בשיטת "שלח לחמך" היו ממוקדים, מצאו בדיוק היכן נמצא קהל היעד שלכם ובהתאם הגדירו את המדיה האידיאלית עבורו.

5. אסטרטגיה תפעולית – הגדרה כיצד העסק יתנהג בפועל, כיצד תתפעלו את העסק שלכם דהיינו: מהן שעות פעילות העסק, כמה עובדים יש בעסק ומהו מודל העבודה עמם (פרילנס, שכירים), מי הספקים שלכם, איזה מודל אתם עובדים עמם (רוכשים את הסחורה מראש? רק מה שנמכר? תנאי תשלום, תנאי אספקה וכו'), הפצה, נהלי עבודה (למשל: שליחת הצעת מחיר בסיום פגישה).

6. אסטרטגיה פיננסית – מהו ההון ההתחלתי הנדרש לכם לצורך הקמת העסק? מהן ההכנסות וההוצאות הצפויות לכם בחודשים הקרובים? בשנה הקרובה? גזרו מתוך כך את נקודת האיזון שלכם, את הנקודה בה ההכנסות שלכם שוות לרמת ההוצאות שלכם ונהלו את תזרים המזומנים שלכם באופן מבוקר, כך שלא תהיו מופתעים. בדקו עפ"י התזרים מתי והאם אתם צריכים סיוע כספי. במידה ואתם צריכים סיוע כספי, ממליצה לכם תמיד לבקש אותו לפני שאתם צריכים אותו, כלומר כשהעסק במצב טוב, ולא כאשר אתם במצוקה כלכלית.


7. תוכנית פעולה – עכשיו, כשכל התשתית מוכנה, יש יעדים מטרות ואסטרטגיות ברורות, זה הזמן להתחיל לפרוט את הכל לתוכנית פעולה ברורה. בנו לכם תוכנית פעולה מעשית ברורה, לפרטי פרטים עם כל שלבי המשימות, משאבים נדרשים לשם כך, חלופות אפשרויות, אנשים שניתן לרתום לכך וכו'. ככל שהמשימות תהיינה ברורות ומפורטות יותר, כך יהיה לכם ברור יותר כיצד להתקדם, צעד אחר צעד, לעבר המטרות ולעבר היעדים שלכם במסגרת האסטרטגיות והחזון העסקי שלכם.

8. בחינה מחודשת – העסק הוא דינמי וכך גם המציאות. דברים משתנים, אנחנו משתנים, הרצונות והשאיפות שלנו משתנים, ולכן חשוב לא לקפוא על השמרים. חשוב לבחון את התכנית לפחות אחת לרבעון, לדייק אותה, למקד אותה ולבחון אותה מחדש מול המציאות, מול העסק, מול עצמנו, בכדי שהתכנית תהיה רלוונטית ותהיה "חיה".

התוכנית העסקית מהווה בעיניי מיקוד ותכנון של העסק באופן שוטף. היא מכווינה את העסק ומתווה את הדרך לעבר הגשמת היעדים שלו בזה אחר זה. בנו את התוכנית העסקית של העסק שלכם, בין אם הוא עסק עובד ופעיל ובין אם הוא בשלב זה בגדר רעיון בכדי שהעסק שלכם יתנהל נכון אסטרטגית, יתנהל לטווח הארוך ולא בניהול של "כיבוי שריפות".

היה מעניין?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)