בימי הקורונה השיווק השתנה. איך משפיע משבר עולמי על השיווק? האם מפסיקים? ממשיכים כרגיל? מה עושים?

שיווק בימי קורונה

הקורונה הוגדרה כמשבר עולמי. היא מצליחה להכות בכל העולם, בעסקים קטנים וגדולים וכאשר מנסים להעריך מה יקרה ביום שאחרי הקורונה, התחזיות האופטימיות מדברות על כ-30% מהעסקים שיפשטו את הרגל ואילו התחזיות הפסימיות מדברות על 50%. משבר עולמי יכול לשתק צוות שיווק או לחלופין למנף אותם ולהביא ליצירתיות מחודשת של חברות.

אני מוצאת כי ישנן חברות אשר מצמצמות את השיווק ואף מפטרות את צוותי השיווק, בעוד אחרות הופכות ליצירתיות יותר ומוצאות דרכים מעניינות ליצירת מעורבות מחודשת של הקהל בתקופות המאתגרות הללו. פעמים רבות במצבים של חוסר ודאות, האינסטינקט הראשוני שלנו הוא לעצור ולבחון מה קורה. בכל זאת, גם תכנית עסקית יצירתית ככל שתהיה, לא יכלה לצפות משבר שכזה. אני יכולה להבין זאת, גם כבעלת חברה, פעילות שמרנית מרגישה כדבר הבטוח במצב של חוסר ודאות, אך חשוב להבין כי לאורך זמן צמצום הפעילות השיווקית וקיפאון עשייה יכול להביא לקריסה של העסק. בתהליכי ייעוץ עסקי בימים אלו אני ממליצה לאזן בין האחריות הפיננסית לבין הצורך ליצירת מעורבות ויידוע הצרכנים לגבי הפעילות העסקית שלנו.

למעשה, מחקרים שנעשו בתקופות של אי ודאות כלכלית לאורך תקופה מצאו כי הגישה הנכונה היא להגדיל את הוצאות השיווק ולא להקטין אותן, בכדי שלא להימצא מאחור מול המתחרים עם החזרה לשגרה מול המתחרים. מה גם שלמרות שגם הצרכנים נמצאים בתחושה של אי ודאות בשלב הראשוני, הם מתרגלים למצב בשלב מסוים ומתחילים לגלות פתיחות ונכונות למהלכים שיווקיים.

מחקרים מטעם האיגוד האמריקני לסוכנויות פרסום מצא כי 43% מהצרכנים מוצאים את זה מרגיע לשמוע ממותגים. בנוסף, 56% אמרו שהם אוהבים ללמוד כיצד מותגים עוזרים לקהילותיהם במהלך הקורונה. רק כ- 15% טענו כי הם מעדיפים שלא לשמוע מחברות. עם זאת, שיווק בתקופות אלה דורש רגישות למתרחש בחייהם של אנשים, אותנטיות  וגמישות לשמור על קשר עם שינויים מהירים ושוטפים.  כל שיווק "רובוטי" אשר יהיה על אוטומט יאבד מערכו ועלול לגרום לנזק לחברה.

הקורונה הצליחה להשפיע ולשנות הרגלי צרכנים. מחקר מתמשך של קבוצת Rival Technologies מצא כי 76% מהצרכנים העידו כי הם שינו הרגלים, התנהגויות ושגרה בעקבות הקורונה, נתון די צפוי, יש לומר, אך 89% מהם טענו כי הם מתכוונים לשמר חלק ניכר מהם. בין היתר הם ניסו מותגים חדשים ו-36% מהם מתכוונים להמשיך ולהשתמש בהם.

במצבי משבר אנו לא יכולים להסתמך על הנחות יסוד, היות והשינויים מהירים והמצב דינמי כל הזמן. התנהגות הצרכנים משתנה לאורך המשבר ועם התפתחותו, וכך גם הרגלי הצריכה שלהם. נתונים שאספתם לפני מספר שבועות או לפני מספר חודשים, שהיוו את הבסיס עבור התכנית העסקית והתכנית השיווקית שלכם הופכים בן רגע להיות מיושנים ולא רלוונטיים, ומחייבים בחינה חוזרת של ההתנהגות הצרכנית בכדי להבחין במגמות. כאמור עסקים צריכים לקדם את עצמם, אך עליהם לעשות זאת באמפתיה גדולה ואמיתית.

עסקים רבים בארץ ובעולם מינפו את המצב וחיברו את הקמפיינים שלהם לקורונה ובכך חיברו עצמם למציאות מחד, ונשארו אותנטיים מול הצרכנים מאידך. למשל עלית עלתה עם קמפיין של כיף כף: מוותרים על הכיפים. בינתיים. אין ספק, העלה חיוך, עורר הזדהות ועשה חשק לכיף כף.u,

בימי הקורונה השיווק השתנה. איך משפיע משבר עולמי על השיווק? האם מפסיקים? ממשיכים כרגיל? מה עושים?
מקור: צילום מסך

רולדין יצאה בקמפיין עם הסופגניות המוכרות שלה, אך בשילוב עם המסיכות שהפכו בשנה האחרונה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. כך למעשה הקמפיין שלהם הפך להיות אותנטי ורלוונטי, העלה חיוך ועשה לכולנו חשק לסופגנייה, תוך ההבנה שרולדין לא לקחו אותנו, הצרכנים כמובן מאליו, אלא השקיעו מחשבה ויצרו קמפיין יצירתי בכדי להניע אותנו לפעולה.

בימי הקורונה השיווק השתנה. איך משפיע משבר עולמי על השיווק? האם מפסיקים? ממשיכים כרגיל? מה עושים?
מקור: צילום מסך

למרות שישנו חיסון באופק, לדעתי, הקורונה תביא לשינוי הנוף הצרכני. עולם האונליין נפתח בפני צרכנים חדשים, הריחוק החברתי משפיעה על הנפש והשקפת הצרכנים, ולכן אסטרטגיות של מותגים מצריכות הערכות וחשיבה מחודשת – המציאות השתנתה.

בעתות כאלו, של אי ודאות, חשוב להבין את הלך הרוח של הצרכנים, לשמוע אותם ולפעול על פי תובנות אמת ולא על פי נתוני העבר. תובנות בזמן אמת הן המפתח לניווט הדרך במשבר הזה עבור החברה שלכם ומכאן לבנייתה של תכנית עסקית ותרגומה לתכנית שיווקית עדכנית ורלוונטית עבור הלקוחות שלכם. השאירו את כל נתוני העבר בעבר והיו קשובים למגמות החדשות שמתעוררות. זוהי הזדמנות עבורכם להיות חלוצים בשוק ולזהות הזדמנויות חדשות.

בהצלחה!

אהבת?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email