אחד המפתחות ל-פיתוח עסקי, לקפיצה הבאה הינם חדשנות. עסק עם מאפיינים של חדשנות בולט על פני השטח וקל יותר לצרכנים להבחין בו מתוך מכלול השוק. מעבר לכך חדשנות מהווה פעמים רבות מפתח משמעותי לרווחיות העסק.
אז איך יוצרים חדשנות? ממה מתחילים?
החלטתי לרכז לכם כמה מהמתודולוגיות שיכולות לסייע לכם ליצור חדשנות, הנה הן לפניכם:
- המוכר והידוע – תתפלאו, לא פעם החדשנות נמצאת דווקא במוכר, בידוע, בהיסטוריה של המוצר, בשורשים. בסופו של דבר המוצר צריך לתת מענה לצורך של הלקוחות. כאשר ישנם "גלגולים" למוצר הזה ישנה התפתחות, אך ישנו קו מחבר בין כל ההתפתחויות. למשל, מוצר שהחזיר עטרה ליושנה והפך להצלחה בינלאומית: סודה סטרים. מי היה מאמין שהחזרה לשורשים במקרה הזה יכולה להביא להצלחה מסחררת? נסו לבחון מהם הגלגולים של המוצר שלכם, מהם השורשים שלו וכיצד ניתן לעשות חיבור מחדש לשורשי המוצר עם טוויסט קל.
- מוצרים משלימים – פעמים רבות חדשנות נוצרת כאשר אנו מרחיבים את השירותים שלנו עם שירותים משלימים. נסו לחשוב, כאשר לקוח פונה אליכם, מה המוצר הבא שהוא מתעניין בו? אילו פתרונות נוספים הוא מחפש? מתוך כך אתם יכולים לבנות עבורו חבילה מלאה של שירותים שתוכלו לתת לו מענה. למשל אם אקח את התחום שלי, ייעוץ עסקי לעסקים, אז מעבר לייעוץ אני מציעה גם שירותי בניית אתר אינטרנט, ניהול המדיה הדיגיטלית וכתיבת תוכן. מתוך זיהוי הצרכים הללו אצל הלקוחות שלי, הוספתי את השירותים הללו. אז קדימה, נסו לחשוב כיצד זה יכול להתבטא אצלכם.
- פשוט להקשיב – כביכול זה נשמע פשוט, אך אנחנו עובדים כל כך הרבה על האוטומט שלנו, ולא מסוגלים באמת להקשיב לאחר, אלא "שולפים" תשובה מיד. יש עוצמה אדירה בהקשבה, הקשיבו ללקוחות שלכם, בחנו האם השתנו הצרכים שלהם, האם יש משהו אחר שאתם יכולים לעשות או ליצור עבורם. הקשיבו לרחשי השוק, נסו לזהות מגמות וטרנדים חדשים ובחנו כיצד אתם יכולים להתאים אותם אליכם.
- מוצרי "רגל בדלת" – ישנם מוצרים שהחדשנות נוטפת מהם, באמת. הם כל כך חדשניים, כל כך אחרים, שרק מעטים מוכנים לעשות את הצעד של רכישה. עם זאת אלו מוצרים שתופסים המון תשומת לב, שיוצרים בשורה חדשה ללקוחות ויוצרים באזז. ה"רעש" שהם יוצרים, מעורר את כל התמונה והם יכולים להשפיע ולמנף את המוצרים סביבם. בדיוק מהסיבה הזו, שווה לעיתים לצאת במוצר סופר חדשני, שיהווה "רגל בדלת" פתח כניסה לתוך עולם הלקוח.
לדוגמה, אם אקח את עולם עיצוב האופנה, אז זוהי השמלה המשוגעת, הכל כך מיוחדת שסביר להניח שהיא לא תימכר, אך היא תגרום לאנשים להיכנס לחנות בשל הייחודיות שלה.
ככל שהבשורה חדשנית יותר יהיה מאתגר יותר עבור הלקוח לרכוש אותו, ולכן הוא יעדיף לבחור ב"מוכר והידוע", אבל כך לפחות הצלחתם לבלוט ולהגיע ללקוח. - שיתופי פעולה – אני מאמינה שאחד ועוד אחד הוא הרבה יותר משתיים. שיתופי פעולה עם ממשקים יכולים ליצור מוצר חדש, או לחילופין לשפר את המוצר הקיים. היכולת שלנו להשתמש במשאבים של גורם אחר ולנתב אותם לעבר מוצר אחד משותף, יכולה ליצור חדשנות משמעותית וערך מוסף חדש ללקוחות.
החדשנות יכולה להוות פיתוח עסקי משמעותי עבור עסק. נסו לבחון, כיצד אתם יכולים ליישם את אחד מחמשת העקרונות שציינתי בעסק שלכם? שווה אולי לקחת מישהו לצדכם לסיעור מוחות. בהצלחה!