אנחנו מציבים מטרות כדי להגיע ליעד. עם זאת לפעמים המטרות נשארות כתובות ללא מימוש ובכלל אין לנו תשוקה לממש אותן. איך יוצרים מטרות חכמות במיוחד?

מטרת SMART במיוחד

לא פעם כיועצת עסקית אני מדברת על החשיבות של הצבת מטרות ויעדים. אני מאוד אוהבת מטרות, מטרות חכמות, מדויקות, שמשרתות אותנו. עם זאת לעיתים אני מוצאת בעלי עסקים המציבים לעצמם מטרות, אפילו מטרות חכמות לפי מודל SMART, ועם זאת הם בורחים מהן שנייה לאחר שהגדירו אותן.

התסכול גובר, כי הרי כבר הבנו שיש מטרה לפנינו, ואפילו השקענו והגדרנו אותה ויש שכבר בנו לה תכנית פעולה ברורה, אבל בפועל שום דבר לא קורה, רק התסכול ותחושת האכזבה מתחילים לתת את אותותיהם.

אז מה עושים?

  1. משמעות המטרה – ראשית הגדירו לעצמכם מה המשמעות של המטרה הזו. למה בעצם אתם רוצים להשיג אותה? מה היא אמורה להקנות לכם? מה היא תאפשר לכם? למה היא משמעותית לכם? אם הצלחתם לענות על השאלות הללו והבנתם את החשיבות של המטרה הזו עבורכם, המשיכו לשלב הבא. במידה ולא, הגדירו מטרה מחודשת והתחילו שוב.

  2. חששות – ככל שנציב מטרה שונה מהמקום שאנחנו רגילים אליו, כך שנזוז הצידה לאזור חדש, כך החששות גדלים. גם כאשר לא טוב לנו במקום בו אנו נמצאים, לפחות אנו מכירים את המקום הזה היטב. החשש של לנסות משהו חדש ולהגיע שוב למקום לא טוב, אך הפעם אזור "לא טוב" שאינו מוכר לנו, מעלה את רף החשש עוד יותר.
    אז אתם כבר יודעים מדוע המטרה הזו חשובה לכם, ברור לכם מה היא אמורה להקנות לכם, מה המשמעות שלה עבורכם, ובכל זאת יש משהו מאוד מרתיע. התחילו לרשום לעצמכם את כל החששות שלכם, הראליים יותר והראליים פחות. כל חשש שיש לכם הוא רלוונטי, ולכן אל תפסלו אף אחד מהם, כתבו את כולם.

  3. לשחרר – זה החלק הכי משמעותי. לאחר שכל החששות עומדים מולכם, כתובים לפניכם, עברו סעיף – סעיף ופתרו את החששות שלכם, ענו על כל חשש שיש לכם מהמקום של מה הכי גרוע שיכול להיות במצב הזה. המענה לכל סעיף ימחיש לכם האם החששות שלכם ראליים. אחרי כל ההסברים והפתרונות שהגדרתם לעצמכם, כעת עברו עליהם וסמנו את אלו שנפתרו לכם ואלו שעדיין, למרות כל ההסברים עומדים בעינם. אלו החששות העיקריים והמהותיים עבורכם ומיד נטפל בהם.

     

  4. הצבת מטרה חלופית – כאשר יש לפנינו תוצאה שאנו רוצים להשיג יש הרבה מטרות שיכולות להגשים אותה. לדוגמה: אם הגדרתי גיוס של שלושה לקוחות חדשים כמטרה, אני יכולה להגדיר מטרות חלופיות לכך. למשל, כתיבת שלושה פוסטים בשבוע, העלאת מאמר לאתר כל שבועיים, פרסום בקבוצות, יצירת שיתופי פעולה וכו', והמטרות הללו יכולות לגרום לכך שאגייס שלושה לקוחות חדשים. בדיוק באותו האופן, הגדירו לעצמכם מטרות חלופיות שמגשימות את היעד שאתם רוצים להגיע אליו, אך הן פחות מעוררות אנטגוניזם וחששות מצדכם. אני מודה, זה יכול להיות מאתגר בהתחלה, אך תמיד יש מטרה חלופית שיכולה להחליף מטרה שמאתגרת אתכם.

  5. ליהנות מההגשמה – אחד האלמנטים המשמעותיים שיביאו לכך שנגשים את המטרה שלנו או לחלופין שהיא תישאר כתובה על הדף, היא התשוקה שלנו לעשייה, התשוקה שלנו להגשמת המטרה. כאשר יש לנו את ההתרגשות הזו, אנחנו נהנים מהגשמת המטרה שלנו, אנחנו נמצאים בעשייה מתוך הנאה, מתוך הגשמה אמיתית ואין מי שיוכל לעצור אותנו.

מטרות הן חשובות, הן מסמנות לנו לאן אנו רוצים להגיע, ומבלי שנדע לאן אנו רוצים להגיע, לא נוכל לבחור את הדרך. עם זאת, בעיניי הצבת מטרה חכמה אמיתית, היא לאו דווקא עפ"י מודל SMART או לפי תוכנית העסקית שבניתם, אלא היא מטרה שיש לכם תשוקה להגשימה, שבאמת אתם רוצים ומרגישים שהיא טובה לכם ומשרתת אתכם ולא אתם אותה. אז שיהיה בהצלחה!

היה מעניין?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
דילוג לתוכן