אני פוגשת עסקים רבים בתחילת דרכם והם כל כך צמאים להתחיל, לבשר לעולם את הבשורה שהם פה עם העסק החדש שלהם. רבים מהם אצים רצים לעשות לוגו ומיתוג מלא, אך לא עושים את העבודת הבסיס הכי משמעותית וחשובה, הרבה לפני הלוגו.
אחד הדברים שאני עושה עם עסקים בתחילת דרכם, הרבה לפי לוגו ומיתוג הוא בניית הליבה של העסק שלכם. מחקרים מוכיחים כי עסקים עם מטרות כמו "הובלת השוק" "גדילה מהירה" וכו', שרויים בתחושת מוטיבציה נמוכה להגשמת המטרה. יתר על כן סקר גאלופ מצביע על כך שרק 41% מהעובדים מודעים למה מייצגת החברה שלהם ומה הבידול שלה. הניתוק הזה של העובדים, ותתפלאו, לא פעם גם הבעלים, יכול להותיר מאחורי גם את המיתוג המושלם מרוקן מתוכן ואדישות מוחלטת של העובדים ולקוחות.
אז מה הצעדים הראשונים שעליכם לעשות (ואם לא עשיתם, זה לגמרי הזמן):
- המשימה – הגדירו בצורה ברורה, במילים פשוטות, שיהיו לכם ברורות מה אתם צריכים לעשות. מהי המטרה שעומדת לפניכם. זוהי למעשה הכוונה ראשונית לכיוון האסטרטגי של החברה. המשימה צריכה להיות ברורה לאנשים הנמצאים בתוך ומחוץ לחברה. בתוך הגדרת המשימה רשמו מה אתם עושים וכיצד אתם עושים שאת באופן אידיאלי.
למשל: המשימה שלי היא קידום, ליווי ומינוף עסקים קטנים ובינוניים בישראל, ואני שואפת להרחיב את הפעילות שלי באותה דרך פשוטה, ברורה, מדויקת וישרה בה אני מובילה עסקים בהצלחה".
החלק הראשון של המשימה מתאר את העשייה שלי ואת הקהל הרלוונטי לו, ואילו המשפט השני מתייחס לאמנטים והערכים שהעסק מביא.
לאחר שכתבתם את המשימה שלכם, קראו אותה שוב ושוב ודייקו אותה מעת לעת. - חזון – המשימה מייצגת את ה"מה" ואילו החזון מייצג את ה"למה". החזון זוהי התמונה הברורה, החיה של איך ייראה העולם לאחר שתשלימו את המשימה שלכם. רצון והמחשה ברורה של החזון מהכתוב לפועל יכול להביא למוטיציה גבוהה, מיקוד והשראה של כל הנוגעים לחברה.
בכדי לבנות את הצהרת החזון, אני ממליצה לכם לשוב על ההשפעה הסופית של המוצר ו/או השירות שאתם מספקים. נסו להבין מה היתרון של התועלת שאתם מייצרים, כיצד ייראה העתיד, חשבו בגדול, ללא גבולות וללא מחשבות מכשילות.
החזון שלי: המציאות העסקית של העסקים בישראל תשתפר ומתודולוגיית keep it simple תהווה בסיס להתנהלות עסקים. - ערכים – ערכי המותג הם עמוד התווך של החברה. הם מהווים "מורי דרך" לפעולות הארגון, משפיעים על התרבות הארגונית ומסייעים בקבלת החלטות (בחינה האם ההחלטה נמצאת בהלימה לסט הערכים שלכם). בסופו של דבר הערכים שלנו מתבטאים בעשייה שלנו, בתקשור שלנו מול הלקוחות. וכמו שאני אומרת תמיד "עסקים עושים עם אנשים" ואנשים מתחברים טוב יותר לאנשים עם סט ערכים הנמצא בהלימה לזה שלהם.
בחנו את ערכי הליבה שלכם, הערכים המשמעותיים עבורכם, כאלו שלא תוכלו להתפשר עליהם. האידיאל הוא לבחור חמישה ערכים (יותר מכך יכול להיות פיזור וקושי בהפנמתם ופחות מכך, תתקבל תמונה צרה).
רשמו את הערכים שלכם ואת ביטויים, כלומר כיצד אתם רואים אותם באים לידי ביטוי בעסק שלכם, למשל:
- חום ואהבה – ליווי עסקים באמפתיה, חום ותחושת שייכות.
- חדשנות ויצירתיות – חשיבה אחרת, לא שגרתית בהתאמה ללקוח.
- ייחודיות פורצת דרך – מתודולגיה ייחודית ומקדמת תוך יצירת פתרון ייחודי ומתאם ללקוח לצרכיו.
- מקצועיות – העשרה, למידה והשראה מהארץ והעולם להרחבת ההשכלה שלי.
- יושרה – נוכחת עם יושרה ושיקוף ללקוחות שלי
הגדרה של הערכים שלכם, באופן מומחש וברור, אשר מתורגם בפועל הוא משמעותי. היכולת שלכם להמחיש את הערכים לעשייה, זהו המפתח ליצירת התרבו הארגונית שלכם.
אז רגע לפני שאתם רצים לבנות לוגו, דף עסקי, אתר וכו', בנו את התשתית לעסק שלכם, את הכיוון שאליו אתם מכוונים את העסק שלכם ומשם תמשיכו. בניית יתר הדברים ללא התשתית הזו זהה לבניית בניין ללא תשתית. בנו נכון, ואם אתם צריכים עזרה, דברו איתי.