פעמים רבות אני פוגשת עסקים שיש להם רצון להשיק מוצרים (או שירותים) חדשים עבור העסק שלהם. לעיתים יש להם רעיון למוצר וזהו , מבחינתם אפשר כבר לצאת לדרך! אז רגע, לפני שאתם יוצאים לדרך ומשקיעים משאבים חכו רק עוד כמה רגעים ועבדו בצורה נכונה יותר, בכדי שהמוצר החדש שלכם גם יוכל להיות מוצר מצליח.
חמשת השלבים לפיתוח מוצר:
- ערך מוסף – בחנו מהן הערך המוסף של המוצר שלכם עבור הלקוח שלכם. מה המוצר שלכם נותן שהמוצרים הקיימים אצלכם לא נתנו עד היום? בדקו מה קורה אצל המתחרים והקולגות שלכם, האם המוצר הזה קיים אצלם? האם הערך הזה קיים? אם כן, נסו לבחון כיצד אתם יכולים להוסיף על הערך הזה וכיצד אתם יכולים להוסיף עליו בחדשנות. במידה ואתם מוצאים ערך מוסף ממשי, נפלא, המשיכו לשלב הבא.
- משאבים – יש מוצר חדש? יש השקעה חדשה! הגדירו את המשאבים הנדרשים למוצר החדש. זמן (כן, זמן, המשאב היקר ביותר, כי אותו לא ניתן להגדיל), כסף, חומרי גלם, פיתוח טכנולוגי, מאמצי שיווק וכו'. תמחרו את הכל והגדירו את המשמעות הכספית של המוצר שלכם בהיבט העלויות, כדי שתוכלו להבין מהן ההוצאות שלכם על המוצר. לאחר שאתם מבינים מהן ההוצאות הצפויות מן המוצר, מהו הערך שהלקוח רואה בו ומהם המוצרים המתחרים שישנם (אלו שנבדקו בסעיף הקודם) כעת אתם יכולים לתמחר את המוצר.
- הכנסות – הגדירו את רמת ההכנסות שאתם צופים מהמוצר הגדירו יעדים ברורים להכנסות בהיבטים של לוחות זמנים, כמויות והכנסות. רמת ההכנסות הינה למעשה הגדרה של יעדי המכירות שאתם צופים למוצר.
- ערוצי שיווק – הגדירו את ערוצי השיווק שאתם מתכוונים להשתמש בהם על מנת לשווק את המוצר שלכם, כלומר כיצד אתם מתכוונים לשווק את המוצר ולהביא לכך שתמכרו את המוצר. לכל ערוץ מכירה שאתם מגדירים הגדירו את יעד המכירה שאתם צופים ממנו, בכדי שתוכלו להעריך תוך כדי הפעילות האם אתם מגיעים ליעד שהצבתם, האם הערוץ השיווקי אפקטיבי או שעליכם להפנות לערות אחר או למצוא ערוץ נוסף.
- תוכנית פעולה – כאשר כל הנתונים ברורים, הגדירו תוכנית פעולה, תוכנית עבודה מפורטת לפי שלבים כך שתוכלו לפרוט בה את כל היעדים שהצבתם לפעולות קטנות ותוכנית חלופית לכל פעולה שיכולה להשתבש, כלומר מה תעשו אם זה לא יעבוד. הגדירו את תחומי האחריות של כל אחד ותחמו זאת בזמן, בכדי שיהיה ברור מתי הדברים אמורים להתבצע.
מוצרים חדשים מבטאים חלק מהתחדשות והתפתחות העסק. עם זאת, חשוב להיות מודעים לעלויות ולערך שהם מניבים ולא להשיקם לפני שאלו נבחנו, בכדי שלא תצאו מופסדים.