נו, אז כמה זה באמת 1+1? תלוי את מי שואלים.
אני מאמינה שאחד ועוד אחד שווה הרבה יותר משתיים, וזו המהות של שיתופי פעולה בעיניי. שיתופי פעולה צריכים ליצור מצב שהשלם גדול מסכום חלקיו, וכך הערך של כולם יחד גדול יותר משמעותית מכל אחד בנפרד.
אז הנה חמישה טיפים חשובים שיהפכו את שיתוף הפעולה למוצלח:
- יצירת מצב של WIN WIN – האינטרסים של כל עסק לשיתוף הפעולה יכולים להיות שונים מעסק לעסק (הכנסה, חשיפה, קשרים, ניסיון, ידע וכו'), עם זאת בדקו ששיתוף הפעולה בינכם מניב בסופו של דבר מצב של WIN WIN, כלומר ששני הצדדים אכן נשכרים מהשת"פ והוא אכן תרם וקידם את המטרות שלשמן יצרתם את השת"פ.
- הסכם ראשוני – הגדירו הסכם ראשוני ביניכם. מהי הגדרת התפקידים שלכם, איך תתבצע החלוקה ביניכם בפועל, איך תהיה הדינמיקה ביניכם, מהם תחומי האחריות של כל אחד, חלוקת ההכנסות וכו'. ככל שהדברים יהיו ברורים יותר, כך יהיו פחות הפתעות וכך יהיה יותר מוצלח. נתקלתם במשהו שלא דיברתם עליו? שימו אותו על השולחן ודברו עליו. אל תישארו עם חוסר ודאות ותחושות לא מקדמות, זה רק יפגע בכם ובשת"פ שיצרתם.
- קהל יעד – בחנו מיהו קהל היעד שלכם ומיהו קהל היעד של הגורם שעמו אתם משתפים פעולה והגדירו את השירותים ו/או המוצרים אשר אתם מקנים לקהל הזה. ייתכן ששניכם תצטרכו את אותם הקהלים, אך תתנו להם שירותים משלימים, כמו למשל שירותי ייעוץ שיווקי עם שת"פ של קידום ברשתות חברתיות ו/או לחילופין מתוך הקהל תפלחו קהלים שונים, למשל שני יועצים שהאחד מתמקד בעסקים בשנתם הראשונה והאחר בעסקים "בוגרים".
- מהו הערך שתרצו לתת – בדקו מהו הערך שנוצר בעקבות השת"פ? עם מה בסופו של דבר ייצא הלקוח שלכם? איזה תוצר הוא יקבל ומה תרצו שהוא יגיד על המוצר ו/או השירות שהוא יקבל? בחנו מה אתם יכולים לשפר בכדי להגדיל את הערך הזה.
- בידול – מהי הייחודיות שלכם? האם היה שת"פ כזה בעבר? אם כן, במה אתם שונים? מה אתם הולכים לעשות אחרת? אם אתם הראשונים (בדקו היטב) איך תתקשרו את הייחודיות הזו? איך תגרמו לאנשים להגיע?
לסיכומו של עניין, שיתוף פעולה צריך לתרום לכם ולקדם אתכם באופן שתבחרו לנכון. אני מאמינה כי בסופו של דבר עסקים עושים עם אנשים, ולכן יש פה אלמנטים של תפיסות ושונות שחשוב לשים להן לב ולתת להן מקום לפני ותוך כדי ולא לנסות להתעלם מהן.