הגדרתם את החזון שלכם, אתם יודעים לאן אתם רוצים להגיע והגדרתם יעדים ומטרות להגשמה, והגיעה העת להגדרת קהל היעד. אני מוצאת כי הגדרת קהל היעד היא מאתגרת וטומנת בחובה הרבה דילמות ושאלות.
פעמים רבות אני שומעת את הטענה שאם נגדיר את קהל יעד, אנחנו למעשה נביא לצמצום הקהל, ובכך נצמצם את הפניות אלינו, ולכן כדאי לי לפנות לכולם. העניין הוא שהפנייה לכולם, היא זריקת יריעה כל כך גדולה ורחבה, כך שמאתגר מאוד לתקשר באופן מדויק, כך שייגע בדיוק בצורך כאשר פונים לכולם. אז נכון, הגדרת קהל היעד מצמצת את היריעה, אבל מדייקת, מאוד מדייקת.
אתן דוגמה: נאמר ואתם עוסקים בהדרכה הורית בתל אביב, ואתם רוצים לשווק את עצמכם. אז אתם יכולים להגדיר שקהל היעד שלכם הוא כל ההורים שגרים בתל אביב והסביבה. אין ספק, זוהי יריעה רחבה מאוד.
אבל האם הייתם פונים לאם כפי שהייתם פונים לאב? האם יש שוני בין אם טרייה למנוסה? האם האתגרים של גיל שנתיים זהים לגיל 12? זוהי המחשה ברורה לפתגם: "תפסת מרובה לא תפסת". אתם מבינים כי בתוך הקהל שהגדרתם יש עוד הרבה תתי קבוצות שניתן להתייחס אליהן ולדייק אותם.
לעומת זאת, אם תדייקו את קהל היעד שלכם, תוכלו ליצור מומחיות בעולם הלקוח שלכם, תוכלו להבין את הצרכים והאתגרים העיקריים שבהם הוא עומד, ובהתאם ליצור מסר מדויק עבורו.
בנוסף כאשר אתם ממוקדים בקהל מסוים, אתם חווים אותו, אתם מבינים אותו, אתם נמצאים שם ויכולים להבין אילו פתרונות מתאימים לו ואף ליצור חדשנות ולהקדים את השוק, וכך אתם יוצרים מומחיות בקהל הזה. מעבר לכך המיקוד בקהל ייצר מיקוד גם בהפניות אליכם, היות ויבינו כי אתם מתמחים בקהל הזה באופן ספציפי, ואם קראתם את המאמר של דילמת הקינדר של העצמאי, אתם כעת יכולים לחבר את כל הקצוות יחדיו.
הגדרת קהל היעד הינה שלב נוסף ומשמעותי במיקוד העסק והינה חלק חשוב ומהותי בבניית העסק בכלל ובבניית תכנית עסקית לעסק בפרט. לכן, אל תקלו ראש בעניין, היו ממוקדים והגדירו את קהל היעד שלכם.
בשבוע הבא אסביר כיצד מגדירים את קהל היעד הלכה למעשה.