ישנו כלי שאני תמיד אוהבת להשתמש בו בתהליכים של ייעוץ עסקי וזהו SWOT. כל כך הרבה מדברים על המודל הזה, אך לעיתים נראה לי שמסבכים אותו הרבה יותר ממה שהוא ומפספסים את הפוטנציאל הטמון בו עבור פיתוח עסקי או בניית תכנית עסקית.
מודל SWOT הוא אחד הכלים שיכולים לתת תמונה מצוינת ומצע למינוף ושינויים. זהו כלי אובייקטיבי, שהוצאת הנתונים ממנו היא קלה ומאפשרת לאתר הזדמנויות חדשות עבור העסק שלכם, אך מאידך גם לזהות את הסיכונים והאתגרים ולהתמודד איתם מבעוד מועד. זוהי תשתית נהדרת לכל תכנית עסקית.
היתרון המשמעותי של המודל הוא פשטותו, Keep It Simple. הוא פשוט לעשייה וברור ובכך מקל על תהליך קבלת ההחלטות. הוא מהווה כלי לאבחון העסק בנקודת הזמן שבו הוא נעדה ומתוך כך לצאת לבניית אסטרטגיה מחודשת.
אז מה זה מודל SWOT?
מודל SWOT זהו מודל שמנתח מחד את הסביבה הפנימית של העסק שלכם, באופן פרטני, ומאידך את סביבת השוק שבה אתם פועלים. השילוב של שני המודלים, מאפשר איתור הזדמנויות מינוף פנימה לעסק שלך והחוצה כלפי השוק.
אז איך עושים את זה?
- S – חוזקות העסק – בחלק זה אתם רושמים את החוזקות שיש לעסק שלכם. אלו חוזקות שיש לכם את השליטה עליהן והן ניתנות לשינוי לאורך הזמן. על מנת לזהות את החוזקות של העסק שלכם, בדקו עם עצמכם מהם היתרונות היחסיים שיש לכם בעסק מול המתחרים שלכם בשוק. מה מייחד אתכם? מה הלקוחות מעידים שיש לכם וזהו אלמנט "שונה" בנוף העסקי? מהו הערך המוסף שלכם? כל דבר שמהווה עוצמה בעסק שלכם, רלוונטי להיכנס לרשימה הזו.
- W – חולשות העסק – עם כל הקושי, ישנן חולשות לעסק שלכם. החולשות הללו ניתנות לשינוי לאורך זמן, אך אתם יודעים שהן קיימות. הסתכלו על העסק שלכם בעין אובייקטיבית (לא ביקורתית) ובחנו אותו מול המתחרים, מול צרכי קהל היעד שלכם, ובחנו: מהן הנקודות המאתגרות של העסק שלכם? מהם המקומות שעליכם לשפר ולהשתפר? ככל שתהיו מדויקים יותר, כך הצעדים לשיפור יהיו ברורים יותר.
- O – הזדמנויות בשוק – לאחר שניתחתם את הסביבה הפנימית של העסק שלכם, זה הזמן לנתח את הסביבה החיצונית שלו, כלומר את השוק. ישנן הרבה התפתחויות ומגמות המתרחשות בשוק ובכלל כהתפתחויות כלליות של שווקים, מגמות, מצב כלכלי, חדשנות וכו'. אלו אלמנטים שאין לנו שליטה עליהם, אך אנו בהחלט יכולים למנף אותם. למשל מגמת האונליין שרק ממשיכה להעמיק ולהתפתח, זוהי הזדמנות שלא ניתן להתעלם ממנה.
- T – איומי השוק – ישנן מגמות בשוק שמתרחשות ויכולות לאיים על העסק שלכם. למשל קריסת הוידאו, הדיסקים וכל המוצרים הנלווים אליהם, בשל ההתפתחות הטכנולוגית שהתרחשה בשוק, זוהי מגמה שלא ניתן לעצור אותה. היה והעסק שלכם בתחום הזה, אין ספק שזהו איום ממשי. בחנו את מגמות השוק, את האיומים המתפתחים בשווקים משלימים או תחליפיים לשוק שלכם ובחנו את ההשפעה שיכולה להיווצר על העסק שלכם.
בכדי להפיק את המיטב ממודל SWOT, חברו אותו אל מודל SMART, כלומר הפיקו ממנו מטרות ברורות ואיכותיות שתוכלו להגשים את המסקנות שלכם לידי עשייה אפקטיבית. שילוב המודלים הללו בתכנית עסקית אחת כוללת, יכולה למנף את החברה שלכם למקומות חדשים. הראייה מלמעלה של הדברים, היכולת לקרוא את הנתונים ממעוף הציפור ולהבין את המגמות, יכולה לפתוח עבורכם רעיונות ותפישות חדשות. מוזמנים לנסות ולשלוח לי טיוטות ראשונות:)