הצבת יעדים לפי מודל סמארט, הדרך המהירה להצלחה

איך מציבים מטרות לפי מודל SMART?

אחד מעמודי התווך של ייעוץ עסקי וכמובן גם ייעוץ שיווקי הוא הגדרת מטרות. זהו חלק בלתי נפרד מבניית תכנית עסקית. אני כותבת על כך רבות ולא פעם אני מוצאת עסקים שרוצים לצאת לתהליך של ייעוץ עסקי, אך אינם יודעים מה המטרות שהם רוצים להשיג.

מה הקשר בין מטרות לתוכניות? תכנית עסקית או ייעוץ עסקי?

אז רגע לפני שאתם מתחילים לתכנן תוכניות גדולות או קטנות, בין אם זו תכנית עסקית או מטרות ראשוניות עבור ייעוץ עסקי או ייעוץ שיווקי או בכלל תכנית ליום עבודה עבורכם, הגדירו את המטרות שאתם רוצים להשיג.
הגדרת מטרות הופכת את השאיפות והרצונות שלנו לאלמנט ממשי שאנו יכולים לכמת אותו ולהבין שהגענו אליו. הגדרת מטרה באופן נכון תמחיש עבורנו, כי אכן הגענו ליעד שהצבנו לעצמנו. גם אני, עם הלקוחות שלי, בתחילתו של תהליך ייעוץ עסקי ו/או ייעוץ שיווקי, מגדירה עם הלקוחות שלי מטרות משותפות להשגה, בכדי שנוכל לאמוד את הצלחת התהליך.

מודל SMART סמארט הוא מודל פשוט וברור, שבקלות נותן לנו אינדיקציה האם המטרה שלנו ברורה מספיק. כאשר המטרה שלנו ברורה, קל יותר לפעול על מנת להשיגה.

אז בואו נתחיל:

S – Specific – מדויק

M – Measurable  מדיד

A – Achievable – בר השגה

R – Relevant – רלוונטי

T – Time-based – תחום בזמן

S – Specific – מדויק

S – Specific – הגדירו את המטרה באופן ברור ומדויק, כך שכל מי שחותר למען המטרה יבין אותה באופן ברור ומדויק. הימנעו מניסוחים כלליים או מופשטים שאינם בהירים מספיק. הגדירו באופן ברור את המטרה כך שהיא תענה על ששת השאלות: מי מעורב, מה אתם רוצים להשיג, איפהמתיאילו דרישות ואילוצים נדרשים לשם כך ומהן הסיבות הספציפיות, מהי המטרה או היתרונות של השגת המטרה.

M – Measurable  – מדיד

M – Measurable – הצבת קריטריונים להשגת היעד, זוהי מדידת ההתקדמות שלנו לעבר המטרה.  אנו מגדירים קריטריון מדיד למטרה, בכדי שתוכלו לדעת שהגעתם אליה, שהמטרה הושגה. המדד צריך להיות ברור, כדי שתגיעו אליו, תבינו בוודאות שהגעתם אליו. הוא יכול להיות מספרים, אחוזים, תאריכים, זמנים וגם בתחושות שלנו: מה נחוש, מה נשמע, מה נרגיש, מה נשמע כאשר נשיג את המטרה שהגדרנו לעצמנו.

A – Achievable – בר השגה

A – Achievable – כאשר אתם מזהים מטרות שהן חשובות להשגה עבורכם, אתם מנסים לאתר את הדרכים להשגתן. אתם מתחילים לפתח יכולות, גישות, כישורים ויכולות פיננסיות בכדי להשיג אותן, ולפתע אתם מתחילים לראות הזדמנויות שיוכלו לעזור לכם להגשים את המטרות שלכם. ניתן להשיג כמעט כל מטרה שתציבו לעצמכם, כאשר תתכננו את צעדיכם במסגרת הזמן שלכם צעד אחר צעד.

היכולת שלנו להגדיל את הצעדים שלנו לקראת המטרות שלנו מביאים אותנו לידי הגשמתן, ואילו המטרה הגדולה, שנראתה בהתחלה כמעט ובלתי אפשרית, הופכת לברת השגה, מציאותית וברורה.

R – Relevant – רלוונטי

R – Relevant – המטרה צריכה להיות רלוונטית, כלומר צריכה להתאים לחזון שהגדרנו לעצמנו, היא צריכה להיות שלובה בתוך המסלול הכולל שצפוי לנו ולבחון שהמטרה הזו אכן רלוונטית ואינה מסיטה אותנו מהמסלול שסללנו לעצמנו. למעשה, עלינו לבחון כי המטרה משתלבת בתוך סדרי העדיפויות שלנו והמטרות שלנו לטווח הארוך.

 T – Time-based – תחום בזמן

T – Time-based – עלינו לתחום את המטרה במסגרת של זמן, לתת לה זמן אחרון לביצוע בכדי למנוע מצב של דחיינות. ללא מסגרת של זמן אין תחושה של דחיפות למשימה.

 

כעת כאשר אתם מגדירים לעצמכם מטרה, משימה כלשהי, בחנו עם עצמכם, האם היא עומדת בקריטריונים של SMART. אם כן, מצוין. אם לא, דייקו לכם אותה והפכו אותה למטרה איכותית יותר כך שתוכלו באמת להשיגה.

כאשר יש בידכם את הכלים להגדרת המטרות, יהיה לכם קל יותר להגדיר מה אתם רוצים להשיג. ממטרות קטנות למטרות גדולות. כעת אתם יכולים להגדיר את המטרות השיווקיות שלכם, תכנית עסקית ואפילו מטרות בסיסיות כמו יום העבודה שלכם. ככל שהגדרת המטרות תהיה מדויקת יותר, כך הסיכוי להגשמה שלה גבוה יותר.

היה מעניין?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)