בדיוק כפי שתינוק נולד ומתפתח בהתאם לגילו, כך גם העסק. מהם שלבי התפתחות העסק ומה ההבדל ביניהם?

שלבי התפתחות העסק

מחזור חייו של עסק הוא מקביל למחזור חייו של האדם. נסו לחשוב על עצמכם, איך הצרכים, הרצונות והעשייה שלכם השתנתה בכל שלב ושלב בחייכם. בניתי עבורכם את שלבי התפתחות העסק בהקבלה מלאה לחיי האדם, כך שהדברים יהיו ברורים וזכירים עבורכם.

אז יוצאים לדרך:

בשלב הראשון, לפני שנולד תינוק ישנו את שלב החיזור. השלב בו הכל נראה אופטימי, בני הזוג נראים לנו כמו חלום שמתגשם, שלא יכולנו לבקש טוב מכך. כך גם בעסק. בעסק שלב החיזור זהו שלב גיבוש הרעיון. השלב בו אנו עוד לא מגובשים על העסק, אלא מפתחים אותו ברמה המחשבתית, מקדמים אותו בתיאוריה, ללא מעשים. זהו השלב בו בונים תכנית עסקית לעסק: בונים את החזון של העסק, את המודל העסקי והזהות כולה של העסק.

לאחר שלב החיזור, נולד התינוק. נגמרו התיאוריות ומתחילים המעשים. אך כמו כל תינוק, הכל חדש מסקרן, צריך עזרה וסיוע מהסביבה, לומדים הרבה דברים חדשים, לרבות שפה ותרבות חדשה. בשלב זה, שלב הינקות, אנו לא יכולים להיות בזכות עצמנו ואנו נתמכים בגורמים אחרים שיסייעו לנו, בכדי למקסם את העשייה שלנו. בשלב הזה התכנית העסקית פוגשת את המציאות, אנו עושים תיקונים ושיפורים לתכנית העסקית ומתאימים את הפעולות  לשטח. בשלב זה אנו עושים מאמצים גדולים בבניית ערוצי השיווק לעסק.

התינוק גדל והופך לילד. בשלב זה, שלב הילדות,  הביטחון שלנו גדל, אנחנו כבר מבינים את השפה, את ההתנהלות, יכולים לעשות הרבה דברים לבד ובחלק מהדברים אנו צריכים עדיין הכוונה. עם זאת בשלב זה כבר גיבשנו את אופי העסק. אנו ממוקדים יותר בעשייה שלנו, מתחילים לראות תוצאות, אבל עדיין מגבשים את הזהות שלנו. בשלב הזה אנו ממוקדים בקהל היעד שלנו, היעדים שעומדים בפנינו, ערוצי השיווק ויעדי ההכנסות. הדברים  עדיין לא קורים כפי שהיינו רוצים, עדיין לא מגיעים לתוצאות שהיינו רוצים, אך מקבלים חיזוק מהשטח שאכן זה הכיוון.

השלב הבא הוא שלב ההתבגרות. זוכרים את גיל ההתבגרות? יודעים הכל, מבינים הכל ומוכנים לנסות הכל, אבל עושים הרבה דברים מתוך מקום של ביטחון מופרז ופעולות מהבטן בלי הרבה מחשבה. זהו שלב מסוכן עבור העסק, היות ובשלב זה פעולות ללא מחשבה עלולות לסכן את העסק, והביטחון המופרז שאנו חשים עלול לשמש לרעתנו. בשלב הזה המיקוד יוצר רווחה ותחושת בטחון, אך אנחנו לעיתים מרגישים יותר מידי בטחון ומאבדים את המיקוד ועוברים ללקיחת סיכונים שאינם מתיישבים עם החזון העסקי.


לאחר שהתבגרנו, אנחנו בשלב הבגרות הצעירה. אנחנו מכירים את השטח, יודעים להתנהל בו, יודעים להתמודד עם אתגרים ומחפשים יציבות. מחפשים את המקום שהעסק יעבוד באופן מסודר מאורגן, בלי עליות ומורדות.  זה שלב מצוין לעסק היות והדברים ברורים, יש שליטה בהלך השוק וזהות העסק כבר ברורה. האתגר הוא לשמור על הערכים ולחבר את כולם לעבר החזון העסקי.

בשלב הבא, שלב הבגרות המאוחרת, זהו שלב בו העסק נמצא במיטבו, זהו השלב האידיאלי. אנחנו שולטים ומכירים את השטח, מפתחים את העסק ויוצרים חדשנות בו באופן שוטף, אך שומרים על היציבות העסקית ולא מוכנים לסכן את העסק, גם במחיר של לקיחת סיכונים בכדי לפתח את העסק. בשלב הזה חיים ברווחה כלכלית, גידול במכירות וברווחיות וישנו מוניטין לעסק.

השלב האחרון הוא שלב הזקנה. בשלב זה העסק כבר עובד, אבל מתחיל להיות משעמם, בנאלי, שגרתי ומעייף. יש נהלים ודרך ברורה להתנהלות, וקשה לזוז ימינה  או שמאלה ממה שנהוג. הפורמליות חוגגת ואיתה גם עימותים פנימיים וההאשמות, כי בודקים מי אשם במקום איך אפשר לשפר את הדברים. ההיבט הרגשי ותחושת המיצוי חזקים וכל לקוח הופך למטרד. בכדי לפצח את השלב הזה, אנו יוצרים חדשנות בעסק, מחפשים את המטענים שלנו וכך מרעננים את העסק והעשייה המחודשת שבו.

כאשר אנו מדברים על שלבי התפתחות האדם, אנו מלאי סובלנות, הבנה והכלה. עם זאת כאשר מדובר בשלבי התפתחות העסק שלנו, אנו חסרי סבלנות ומנסים לדלג על שלבים. לכל שלב ישנו תפקיד, כל שלב מהווה נדבך חשוב ומשמעותי ליצירת ביסוס לעסק. לכן אני ממליצה למפות ולקבל את השלב בו העסק שלכם נמצא, ולבחון כיצד אתם יכולים לגרום לעסק שלכם להיות בשלב אליו אתם שואפים (לא כולם ישאפו לאותו השלב) והכי חשוב – מיקוד בעשייה משולבת עם סבלנות.

אהבת?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)