קולגות או מתחרים? איך התפיסה יכולה ליצור את השינוי?

קולגות או מתחרים?

מדוע חלק מהשותפים למקצוע שלנו אנו נראה כקולגות וחלק נראה כמתחרים? למה אנו מקבלים חלק מהשותפים למקצוע שלנו ואף עושים עמם שיתופי פעולה (כפי שכתבתי על כך בשבוע שעבר) ואילו אחרים אינם מהווים אופציה מבחינתנו?

אז הנה כמה נקודות שיוצרות את ההבדל בתפיסה:

  1. מקצועיות נתפסת – ישנם קריטריונים נתפסים מבחינתנו למקצועיות. בכדי שנוכל לראות שותף למקצוע שלנו כקולגה מוערכת, אנו נבחן את המקצועיות הנתפסת עפ"י הקריטריונים שחשובים לנו, למשל: ניסיון, תואר אקדמאי, הכשרה, מקום עבודה וכו'. כאשר ישנו שותף למקצוע עם הכשרה שנתפסת בעיננו כהכשרה איכותית ומקצועית, אנו יכולים לראות בכך בסיס ראשוני לגילוי קווים דומים, ובכך הבנה ראשונית האם אנו מעריכים את המקצועיות של השותף למקצוע ואיך אנו תופסים את המקצועיות שלו.

  2. התפתחות מקצועית – ישנו שלב בהתפתחות המקצועית שלנו בו יש בנו בשלות לשיתופי פעולה. יש המוכנים לצאת לשיתופי פעולה מהרגע הראשון שבו הם יוצאים לדרכם העצמאית, ויש המוצאים את עצמם מוכנים לכך רק בשלבים מתקדמים יותר, ועד אז רואים את האחרים כמתחרים וקשה להם לראותם כקולגות.

  3. קווים דומים או שונים – אנו נוטים לראות את האנשים הדומים לנו באור חיובי יותר, מי שמזכיר לנו את עצמנו או לחילופין את האנשים שאנו אוהבים, אנו מתחברים אליו יותר ולהיפך. שותפים למקצוע שיזכירו לנו אנשים שאנו פחות מתחברים אליהם, יתחברו אצלנו לקטגוריית המתחרים ולא לשיתוף הפעולה בשל החיבור האינטואיטיבי שלנו.

  4. הזדהות ואמפתיה – בעידן של היום בו הפייסבוק מזמן לנו פתיחות ואנו מוצאים קולגות שלנו בפורומים שונים, אנו פעמים רבות מוצאים את עצמנו נחשפים לגילויי לב וחוויות של שותפים למקצוע שלנו. מתוך הסיפורים אנו יכולים לגלות הזדהות ואמפתיה ולחוש שותפים לסיטואציה בה נמצא השותף למקצוע. השיתוף הזה יוצר קרבה ויכול לחבר או לחילופין ליצור ריחוק בין שני השותפים למקצוע.

  5. בטחון – פעמים רבות בטחון וחוסר בטחון יכולים להביא לתפיסה כזו או אחרת של שותף למקצוע. כאשר אנו בטוחים במקצועיות שלנו, בטוחים בערך המוסף שלנו, אנו לא מרגישים מאוימים ע"י שותף למקצוע. אין ספק כי מדובר פה בהיבט אישיותי ולא רק בעניין מקצועי, אך מדובר בשני היבטים אשר מזינים זה את זה.


בידנו הבחירה לתייג את שותפינו למקצוע כמתחרים או כקולוגות. היכולת שלי לראות בהם קולגות ולא מתחרים, תורמת לכולם: יש פרגון הדדי, הלקוחות מרגישים את זה, יש  שיתופי פעולה גדולים ובסופו של דבר יש יותר לכולם. אני יכולה לומר כי מנקודת מבטי, אני בעד שיתופי פעולה ויכולה לומר כי אני רואה בשותפיי למקצוע עוד דרך להעברת המתודולוגיה שלי. נכון, לחלקם אני מתחברת יותר ורואה לנכון לעשות עמם שיתופי פעולה, לחלקם אני מתחברת פחות, אך בסופו של דבר, אני מאמינה שיש מקום לכולם וכשאתה טוב הלקוחות בוחרים בך.

אהבת?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)