המיתוג שלכם הוא אתם, היישות העסקית שלכם. אל תקלו ראש במיתוג שלכם, ואם אתם לא בטוחים במיתוג שלכם, עדיף בשלב הראשון להיות ללא מיתוג מאשר להיות עם מיתוג שגוי. עם זאת, לא ניתן להיות בעסק ללא מיתוג לאורך זמן כי כמו ש"לכל איש יש שם", אז לכל עסק יש שם.

איך בונים מותג?

כשאני פוגשת עסקים בתחילת דרכם, אחד ההיבטים שבהם אנו דנים הוא הלוגו שלהם. פעמים רבות אמרים לי: "אה, שטויות, בסך הכל איזה ציור קטן עם שם העסק". אז זהו, שממש לא "סתם" ציור קטן, אלא זהו השם העסקי שלכם. כפי שלא הייתם מוכנים שמישהו יזלזל בשמכם הפרטי בחיים הפרטיים שלכם, כך לא הייתם רוצים להמעיט במיתוג שלכם בכלל ובלוגו שלכם בפרט.

אז רגע אחד לפני, בואו נעשה רגע סדר בדברים. מותג זהו שילוב של שתי המילים: מוצר ותג. אלו כל התפיסות, התחושות והרגשות שמתעוררים. המותג למעשה הוא יישות בפני עצמו, עם ערכים, אישיות ולנו, כצרכנים יש רגשות ותפיסות כלפיו. הלוגו זהו סימן ויזואלי של המותג בכללותו, וכך גם הצבע, למשל.

המיתוג שלכם הוא אתם, היישות העסקית שלכם. אל תקלו ראש במיתוג שלכם, ואם אתם לא בטוחים במיתוג שלכם, עדיף בשלב הראשון להיות ללא מיתוג מאשר להיות עם מיתוג שגוי. עם זאת, לא ניתן להיות בעסק ללא מיתוג לאורך זמן כי כמו ש"לכל איש יש שם", אז לכל עסק יש שם.
כשהמותג כל כך חזק, אפילו לא צריך לרשום את שם החנות - אדידס ברומא

לדוגמא: קוקה קולה. ישנו הלוגו של קוקה קולה, שכולנו מכירים, אך ישנם הערכים והתפיסות שקוקה קולה מנסה להעביר לצרכנים ובעיקרה טעם החיים. מתוך תפיסת המותג והערכים שלו, קוקה קולה לוקחת חסות על אירועים שמשדרים את המסר של כיף, הוויה, שמחה, אופטימיות וכו'. כשאנחנו חושבים על קוקה קולה, לכולם ברור שהצבע הוא אדום, כך שאם הם ישנו את הצבעוניות של הלוגו שלהם זהו איבוד משמעותי של הזיכרון הוויזואלי של הצרכן.

כאשר אתם חושבים על פרטנר (חברת הסלולר), איזה צבע עולה לכם? כתום אני מניחה. אבל החברה בארץ נאלצה לשנות את הלוגו שלה ובחרה ללכת על צבעוניות חדשה  – צבע מנטה. היא למעשה היום צריכה לבנות את המותג שלה מחדש. היא צריכה לחבר את הצרכנים שלה מחדש לערכים החדשים של החברה, לחבר אותם ללוגו ולצבעוניות החדשה ולכל מה שהמותג מייצג, גם אם הוא מייצג את אותם הדברים, נעשה שינוי, ועבורנו, הצרכנים זהו מותג שצריך להבין אותו מחדש.

אז איך בונים מותג?

  1. ייעוד העסק – הגדירו מהו הייעוד של העסק שלכם. מהי המטרה העיקרית שלשמו הוא הוקם, למה הוא נועד? למשל חנות אינטרנטית שאני מלווה בתחום היצירה, הוא יצירה ללא גבולות, יצירה לכל הרוצה. זה מתבטא בכך שיש מבחר מאוד רחב של אביזרי יצירה ומחירים הוגנים המאפשרים לכל אדם לרכוש.

  2. קהל יעד – מיהו הקהל אליו אתם מכוונים? מה חשוב לקהל שלכם? מה מדבר לקהל שלכם? מה הצרכים והאתגרים של הקהל שלכם? מה אתם רוצים לשדר לו? מה אתם רוצים שהוא ירגיש כאשר יראה את המיתוג שלכם? מה חשוב לכם להעביר ללקוחות שלכם במותג שלכם? אלו שאלות משמעותיות שמשתנות מעסק לעסק, אפילו אם הוא עוסק באותו התחום.
  3. ערכים – הגדירו את הערכים של העסק שלכם. מה חשוב לכם לייצג בעסק שלכם? מה חשוב לכם לתת ללקוחות שלכם? מה חשוב לכם שהלקוחות ירגישו כשהם רואים ופוגשים את העסק שלכם? הערכים שלכם צריכים להתבטא לאחר מכן לאורך אורך הדרך, בכל זרועות העסק.

  4. עיצוב גרפי – יש דברים שצריך להבין שהם השקעה ולא הוצאה, כך גם מעצב/ת גרפי לצורך מיתוג. המעצב/ת הגרפי יידע לקחת את הערכים והייעוד של העסק שלכם, יחבר אותם אל קהל היעד שלכם, ויתרגם אותו גרפית לצבעים נכונים למסר שתרצו להעביר לקהל היעד שלכם, בכדי שהוא יוכל להתחבר אליו כפי שהייתם רוצים. המעצב הגרפי לרוב יעצב שלוש סקיצות. אני ממליצה לכם לא להחליט מיד, אלא לתת לדברים לשקוע. במקביל, אני ממליצה להעביר את הסקיצות לשלושה אנשים שנמצאים תחת ההגדרה של קהל היעד שלכם, בכדי שיוכלו להביע את דעתם.

  5. שפה – החלטתם על הלוגו? מעולה. כעת יש לכם את התשתית לשפה, למיתוג. כמו שיפתיע אתכם אם מישהו יתחיל לדבר אתכם עברית ופתאום יעבור לאנגלית, כך יופתעו הלקוחות שלכם אם תשנו את השפה שלכם. שמרו על קו אחיד בשפה שלכם בכל ערוצי השיווק שלכם ובכל המדיות, כלומר שמירה על צבעוניות, פונטים, לוגו, גדלים וכו'.

לסיכום, אני מזכירה לכם, המיתוג שלכם הוא אתם, היישות העסקית שלכם. אל תקלו ראש במיתוג שלכם, ואם אתם לא בטוחים במיתוג שלכם, עדיף בשלב הראשון להיות ללא מיתוג מאשר להיות עם מיתוג שגוי. עם זאת, לא ניתן להיות בעסק ללא מיתוג לאורך זמן כי כמו ש"לכל איש יש שם", אז לכל עסק יש שם.

רוצה שכך יהיה אצלך?

מזמינה אותך להיפגש איתי ונראה איך אפשר ליישם את זה בעסק שלך!
רק למלא את הפרטים, הקפה והפגישה עליי!

מזמינה אותך לשתף:)