דמיינו לכם את הדבר הבא: אתם קמים בבוקר ואין אינטרנט. אין פייסבוק, אין אינסטגרם, אין לינקאין, אין אינטרנט. מה אתם עושים? איך אתם משווקים את העסק שלכם? מדהים, שאלתי זאת בקרב קהילת עצמאים והתגובה הראשונית של כולם הייתה: "אוי ואבוי". אין ספק תחושה של איבוד שליטה ושל תחושה אובדן קשה….
חשבו עם עצמכם: איך תוכלו לשווק את העסק שלכם במצב הזה? חכו שנייה לפני שאתם עונים. ההלם הראשוני הזה זורק אותנו בהתחלה לתשובות הברורות מאליהן, אך לאט לאט תגיעו לפתרונות חדשים ויצירתיים. בסופו של דבר אנחנו עושים את הכל היום בדיוק כמו פעם, רק עם שינוי מהותי אחד, הטכנולוגיה משרתת אותנו ומקצרת לנו את הדרך. אם תסתכלו טוב טוב תראו שהשורשים נותרו בעיניהם, שיטות השיווק, הטכניקות רק השתנו.
מתחברים לשורשים
המלצות של פה לאוזן, במקום בשיחות בין מכרים, קיבלה את מקומה בפייסבוק, אלבומי ההמחשה של היכולות והמוצרים שלנו עברו לאינסטגרם, החיבורים העסקיים שאנחנו יכולים לעשות בין עסקים נמצאים בלינקאין ובפייסבוק, ה- D2D (דלת לדלת) נמצא בכל אחת מהרשתות החברתיות וכולם מצליחים להגיע "לפתח ביתנו" לשווק את מרכולתם. אנחנו בוחרים האם לפתוח או לסגור את הדלת.
אז מה בכל זה השתנה?
האינטראקציה הפיזית בין אנשים קטנה מאוד. יש לי ספקים ולקוחות שמעולם לא פגשתי פנים מול פנים. אנחנו "נפגשים" בסקייפ, בווטסאפ, במיילים, חוסכים בזמן היקר שלנו (כי הרי זהו המשאב הכי חשוב שלנו, כי אותו לא ניתן להגדיל). אולי מתוך המקום הזה, מתוך החוסר שנוצר במפגשים פיזיים בין אנשים, הוקמו קבוצות הנטוורקינג – להרגיש ולחוות את האנשים פיזית.
האינטראקציה בין האנשים היא חשובה, הרי בסופו של דבר אנחנו עושים עסקים עם אנשים, ולכן בבניית תכנית שיווק לעסקים קטנים אני ממליצה לשלב שיטות "חדשות עם ישנות" בבניית אסטרטגיה שיווקית. אז שנייה לפני שאתם שוב נוחתים למקום הנוח והמוכר של הטכנולוגיה, אני ממליצה לכם לחשוב מה הייתם עושים ללא הטכנולוגיה וליישם מתוך כך 10% לפחות בתוך תוכנית שיווקית של העסק שלכם. צרו תוכנית שיווק ובתוכה הציבו יעדים ומטרות ברורות. אני ממליצה על הצבת יעדים ומטרות לפי מודל smart. זהו אחד האלמנטים המשמעותיים של פיתוח עסקי. לא תאמינו אילו שינויים יכולים להתחולל אצלכם בעסק.